Hållbar turismutveckling - Kommande föreläsningar och seminarier

I Vadstena bedriver vi sedan några år tillbaka ett projekt finansierat med Leaderstöd och Vadstena kommun. Projektet bygger på lokala aktiviteter som vänder sig till företag och föreningar som vill utveckla sin turismverksamhet och stärka sin marknadsföring genom samarbete. Den gemensamma nämnaren för samarbetet är hållbarhet. Med utgång i Agenda 2030 arbetar vi tillsammans för att minska de negativa miljömässiga, ekonomiska och sociokulturella aspekterna av turismutvecklingen och bidra till en bättre plats att bo, verka och besöka.
 
En stor del av projektet fokuserar på erfarenhetsbyte genom studiebesök, utbildning och föreläsningar med inriktning på hållbarhet samt samverkan kring marknadsföringsinsatser och datainsamling. Deltar gör den lokala besöksnäringen, men också den kreativa- och gröna näringen, som genom kompetensutveckling, produktutveckling och marknadsföring får möjlighet till nya samarbeten, konkurrenskraftigare verksamhet, fler och nya kunder och därmed tillväxt. Indirekt har det även en positiv påverkan på hela samhället som med en hållbar turismutveckling ur alla aspekter får en bättre bostadsmiljö, fler lokala arbetstillfällen och en attraktivare plats att verka på.

Tack vare stöd av Region Östergötland har vi även möjlighet att välkomna aktörer och producenter i våra grannkommuner Motala, Mjölby och Ödeshög.

Som fortsättning på den mycket uppskattade workshopen om destinationsutveckling och lokal mat som vi höll i januari 2023 presenterar vi nedan ett antal seminarier och föreläsningar på temat Hållbar Turism. Programmet är under uppbyggnad och kommer att fyllas på löpande. Varmt välkomna med er anmälan!

Borghamn Strand

Borghamnsvägen 1A, 592 93 Borghamn

Workshop i Hållbarhetskommunikation

16 maj 15:00-17:00

​​​​​​​Anmälan stänger 11 maj kl 16:00


Hållbarhetskommunikation stärker varumärket, inspirerar andra och driver hållbarhetsarbetet framåt. Hållbarhet bör vara en integrerad del av både verksamheten och kommunikationen.
Företag som tar plats i debatten kring hållbarhetsfrågor stärker varumärket, inspirerar andra och driver hållbarhetsarbetet framåt. Det leder till mer lojala kunder, stolta medarbetare och långsiktig lönsamhet. Seminariet är ca 90 minuter, efter det följer fika och möjlighet att nätverka med andra aktörer i området.

Det finns många fallgropar när det gäller kommunikation av företagets hållbarhetsarbete, men om man gör det på rätt sätt finns det mycket att vinna i form av stärkt varumärke, ett mer attraktivt erbjudande och i förlängningen högre lönsamhet. Under en och en halv timme pratar vi om vad hållbarhet i besöksnäringen egentligen är och hur man kan kommunicera arbetet på ett bra sätt. Att kommunicera på ett bra sätt handlar bland annat om att undvika klichéartade budskap och greenwashing. Samtalet utgår från exempel i omvärlden samt från de deltagande företagens verksamhet och vilka utmaningar just ni ser. Syftet är att du ska gå därifrån med en tydlig tanke om vad hållbarhet är för just ditt företag och hur du ska få så bra utväxling av arbetet som möjligt genom att berätta om det på rätt sätt.

Välkomna på en workshop i hur ni kan få ett mer aktivt hållbarhetsarbete och kommunicerar det ni gör till era kunder. Workshopen leds av Linköpingsbaserade 2050

Om 2025
2050 verkar i gränslandet mellan politik, forskning och näringsliv. Företaget har bred erfarenhet av miljö-och hållbarhetsarbetet; hur goda affärer skapas, hur ledningsgruppen kan se möjligheter i den nya hållbara ekonomin, hur nätverk skapas och drivs, hur fotavtryck beräknas, hur utsläppsmål formuleras och uppnås och hur frågorna kommuniceras och agendan sätts och genomdrivs, så att det som är bra för planeten och hela jordens befolkning också är bra för affärerna. Vår viktigaste kompass är att vara en del i förverkligandet av de Globala målen och därmed integrerar vi de tre hållbarhetsdimensionerna i alla delar av våra uppdrag.